Bijirin Ditapis dan Bijirin Penuh

Terdapat banyak perbahasan mengenai nilai pemakanan bijirin ditapis dan bijirin penuh. Sebenarnya, bijirin ditapis kekurangan nutrien asal yang terdapat dalam bijirin penuh, di mana hanya endosperma ditinggalkan untuk membekalkan nutrien (seperti dalam kebanyakan kes tepung). Apabila bijirin ditapis, pengeluar menambahkan vitamin dan mineral yang diperlukan seperti asid folik untuk menjadikannya lebih sihat – tetapi nutrien sintetik tidak begitu berkesan untuk badan berbanding bahan semulajadi.

Juga, bijirin ditapis mudah diserap ke dalam aliran darah yang menyebabkan ketidakseimbangan gula dan tahap lemak. Memandangkan bran dan germa telah dikeluarkan semasa proses pengilangan, kebanyakan daripada gentian yang penting sudah tiada lagi untuk memberikan manfaat kesihatan yang maksimum.

Bijirin penuh mengandungi nilai pemakanan asal dalam strukturnya. Kaya dengan protein tumbuhan, vitamin, mineral, serat, antioksidan, phyto-nutrien, rendah lemak dan tiada kolesterol. Semua nutrien ini saling berkerjasama untuk mengurangkan risiko kesihatan yang berkaitan dengan obesiti, masalah jantung yang dikaitkan dengan kolesterol tinggi dan tekanan darah tinggi, gangguan usus, kencing manis, dan beberapa jenis kanser usus dan bahagian bawah badan.

Sumber: http://kesihatan.biz/


Share on Google Plus

About ¼

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Post a Comment