Nutrien Di Dalam Lenggai

Terdapat pelbagai jenis kacang dan kekacang yang memberikan zat maksimum dan nutrien kepada badan kita, dan mereka adalah:

  • Vitamin B3 (Niacin). Terdapat dengan banyaknya di dalam kacang s'rinding. Niacin membantu dalam fungsi sistem pencernaan, sistem saraf dan kulit kita. Intipati utama, bagaimanapun, adalah penukaran pengambilan makanan kita kepada tenaga.
  • Vitamin B1 (Thiamine). Kekurangan Vitamin B1 yang diperlukan akan membuat kita penat dan lemah walaupun kita makan makanan setiap hari. Vitamin ini memainkan peranan penting dalam pengeluaran tenaga dalam badan kita. Ia meningkatkan fungsi keseluruhan jantung, otot, dan sistem saraf.
  • Vitamin B2 (Riboflavin). Vitamin ini membantu dalam pembangunan pertumbuhan badan kita. Fungsi utamanya adalah untuk meningkatkan pengeluaran sel darah merah, yang mengedarkan oksigen ke seluruh bahagian badan. Vitamin B2 juga membantu dalam mengeluarkan tenaga daripada karbohidrat.
  • Vitamin B6 (Pryidoxine). Vitamin ini memainkan peranan penting dalam pembentukan antibodi untuk sistem imun kita. Nutrien ini boleh mengekalkan fungsi saraf yang normal, dan juga pembentukan sel-sel darah merah di dalam badan kita. Vitamin B6 juga adalah faktor penting untuk tindak balas kimia protein. Ringkasnya, lebih banyak protein yang kita ambil, lebih banyak vitamin B6 diperlukan; kekurangannya menyebabkan kita loya, pening, dan perubahan mental dan tingkah laku.

Selain daripada vitamin yang disenaraikan di atas, kacang adalah sumber kalium yang lebih baik daripada pisang, yang membantu dalam fungsi normal saraf dan otot.

Sumber: http://kesihatan.biz/


Share on Google Plus

About ¼

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments :

Post a Comment